FANDOM

Filk to, w najkrótszej definicji, folk wymyślonych światów.

Termin ten oznacza całokształt kultury muzycznej i rodzaj muzyki związanej z fandomem, zaś filkerzy i filkerki to autorzy i autorki takich utworów. Filkowanie to wykonywanie lub pisanie utworów filkowych, można takze zfilkować jakąś piosenkę, czyli przerobić ją na filk.

Historia Edytuj

Termin filk powstał w USA przez błąd ortograficzny, kiedy to we wczesnych latach 50tych Lee Jacobs napisał esej "The Influence of Science Fiction on Modern American Filk Music" (Wpływ fantastyki naukowej na współczesną muzykę filkową). Redaktor Spectator Amateur Press Society, Wrai Ballard, nie opublikował eseju ze względu na treść, która zahaczała o tematy erotyczne, których publikacja w tamtych czasach była zabroniona prawem. Sama przetypka jednak zdałą się redaktorowi niezwykle zabawna i redaktor wspominał o niej przy wielu okazjach.

Podział Edytuj

Utwory filkowe można z grubsza podzielić kilka kategorii: piosenki autorskie, piosenki zfilkowane, parafrazy filkowe i tłumaczenia.

Twórcy filku na świecie Edytuj

Do bardziej znanych filkerów i filkerek na świecie należą między innymi kanadyjka Heather Dale i amerykanka Gwen Knighton.

Twórcy filku w Polsce Edytuj

Filk tworzą w Polsce zarówno osoby zrzeszone w fandomach książek, komiksów, gier i filmów jak i muzycy profesjonalni. Szczególnie płodny w filk jest fandom tolkienowski.